Det kan være svært at vide hvad er et godt logo og mere præcist hvad der gør det godt. Når man først starter sin virksomhed er det måske ikke ens logo man vægter højst. Det kan virke som en stor udgift for en ung virksomhed. Så man smider hurtigt noget sammen og fokusere på at tjene penge i stedet. Det kan koste dig dyrt på sigt, hvis du skal til at ændre det når det er printet på alt hvad du ejer.
Derfor har vi samlet de 5 vigtigste ting du skal have i tankerne når du skal lave et godt logo. Det gælder om du selv laver det eller får en professionel til det.
1 – Et godt logo er beskrivende
Det er blevet en meget populær trend at lave meget simple og abstrakte logoer. Der er også mange fordele ved at at have et ultra simplet logo. Det er foreksemple nemt at tilpasse til logoet til alle print størrelser fra visitkort til busreklame. Undersøgelser viser dog at forbrugerne ikke bryder sig særligt meget om de minimalistiske logoer. Da de har svære ved at aflæse hvad virksomheden tilbyder. Det er derfor en god idé at gennem dit symbol eller skrifttype beskriver hvad du tilbyder. Som en mindre kendt virksomhed kan du ikke nøjes med et simplet ‘m’ som Mac Donalds kan. Det er dog vigtig at du heller ikke går for langt over i den anden grøft og får alt mange detaljer med i logoet
2 – Det gode logo er unikt og simplet
Et godt logo er kendetegnende ved at det er unikt, så det er let at genkende. Det kan være svært at designe et fuldstændigt unikt logo. Men du kan gøre det mere unikt ved at gøre det enkelt. Et komplekst logo vil være sværere at huske og også sværere at reproducere i forskellige formater. Det vigtigste er også at du skiller dig ud fra dine konkurrenter, det er foreksemple en rigtig dårlig idé at vælge de samme farver som din primære konkurrent. Men du kan ikke have en farve der er unik fra alle virksomheder i verden, så vælg dine kampe.
Enkelhed er nøglen, fordi folk skal kunne forstå dit logo med et enkelt blik, uden ord eller forklaringer. Det er derfor, at logoer som Nike og Apple har så stor succes.
Men nu tænker du nok at jeg modsiger mig selv fra punkt 1. For hvordan kan jeg lave et beskrivende logo der er simplet? Det er her logo design bliver udfordrende og det er vigtig du har helt styr på din virksomhed og dens kunder. For det er meget vigtig at du kan koge din virksomheds identitet ned til et simplet symbol der beskriver hvad du arbejder med. For at det bliver rigtigt godt skal det sågar være unikt.
3 – Et relevant logo er godt
Det første træk, som gode logoer har tilfælles, er at de er relevante for de markeder, som deres virksomheder opererer på. Det skal passe til virksomheden, dens produkter og tjenester. Et seriøst advokatfirma ville ikke bruge et sjovt, tegneserieagtigt logo.
Mere vigtigt er det, at de viser en virksomheds personlighed og identificerer sig meget klart. Brugen af farver i dit logo er en af de vigtigste komponenter; den kan fremkalde forskellige følelser og vise dit mærkes personlighed over for kunderne. Et legetøjsfirma kan vælge levende farver for at kommunikere energi, sjov og spænding.
Den skrifttype, der anvendes i logoet, er et andet vigtigt aspekt. Skrifttyper er med til at formidle tonen og principperne for dit brand, så du bedre kan definere din personlighed. Skrifttyper, der er mere kantede og tynde, er velegnede til branding af et firma, der arbejder med teknologi, mens skrifttyper med blødere kursiv er ideelle til virksomheder, der beskæftiger sig med smykker eller feminine
Endelig er det afgørende at vælge det rigtige symbol for at skabe et visuelt anker for dit logo. Symboler er afgørende dele af et logo, da de kan fungere som enkle versioner af dit logo. Symboler er også vigtige for at forbinde dit brand med de idéer og principper, der ligger til grund for det.
4 – Det perfekte logo er Tidsløst
De bedste logoer skiller sig ud fra mængden, fordi de er tidsløse. Det er fristende at skabe et logo, der inkorporerer aktuelle designtendenser og modetrends, når man skaber et logo, men det er sjælnet en god idé
Disse logoer ser måske ud til at være topmoderne lige nu, men de vil næsten helt sikkert skulle opdateres senere for at forblive aktuelle. Et tidløst logo er et logo, der forbliver relevant og skaber kontakt til kunderne, selv efter at det er blevet brugt. McDonald’s ikoniske gyldne buer har været uændret i årtier, og det samme gælder Nikes berømte swoosh symbol.
Tidløse logoer handler om kvalitet snarere end kvantitet, og de fjerner unødvendige komponenter og mærkelige koncepter til fordel for det, der virker. Det indebærer, at du begrænser dig til dit brands grundlæggende begreber og værdier for at finde den mest effektive metode til at kommunikere dem uden overflødigt rod. Et andet nøgleaspekt ved tidløse logoer er, at de bruger få farver og holder dem enkle og grundlæggende, idet de ignorerer gradienter
5 – Et Mindeværdigt logo binder det hele sammen
Et godt logo er mindeværdigt. Folk skal nemt kunne huske det, så de kan fortælle andre om din virksomhed.
Et logos effektivitet måles ud fra en række faktorer, herunder dets evne til at blive husket. Et logos formål er at engagere kunderne og skabe interesse for din virksomhed. Når folk hurtigt kan huske dit logo og dit brand, er de mere tilbøjelige til at forbinde dem med din virksomhed. Logos der er lette at huske og har en stærk virkning, er værdifulde.
Logos, som man husker, bruger mange af de egenskaber, der er beskrevet ovenfor, men de har en god balance mellem visuelle og sproglige elementer. Hvad der er endnu vigtigere, er at de effektivt og sammenhængende formidler dit brands personlighed og tone.
Et godt logo, er mindeværdigt, vil kunne stå sin prøve gennem tiden og går ikke af mode. Det er relevant for dit marked og så forklar det hvad din virksomhed har at tilbyde. Jeg vil ønske dig held og lykke med udarbejdelsen af dit logo. Kontakt os endelig med spørgsmål eller hvis du har brug for vores hjælp.