Hvis du er webshop-ejer, så ved du, at det altid er en topprioritet at øge omsætningen. Og en af de bedste måder at gøre det på er ved at fokusere på kunderejsen. Ved at bruge de fem tips nedenfor kan du sikre, at dine kunder får en positiv oplevelse hvert eneste skridt på vejen, hvilket vil føre til mere salg og øget indtjening.
Hvorfor skal du arbejde med kunderejsen?
Kunderejser er ekstremt vigtige for virksomheder, da det hjælper dem med at finde ud af, hvad deres forbrugere ønsker og har brug for. Det viser også virksomhederne, hvor de kan forbedre produktet eller tjenesteydelsen i prioriteret rækkefølge, ligesom de identificerer de problemer, som en kunde kan have med det.
Kundefeedback er en vigtig del af kunderejsen
For at kunne optimere kunderejse, er det vigtigt at du kender dine kunder og hvad de ønsker. At lytte til feedback er en god måde at begynde at forstå deres behov på, og hvordan du kan forbedre kundeoplevelsen. Du kan indsamle kundefeedback gennem spørgeskemaer, interviews eller anmeldelser.
Flere undersøgelser viser faktisk, at virksomheder, der arbejder med kunderejsen og optimering af denne, opnår højere NPS-scorer. Dette betyder også at du som virksomhed kan bruge din NPS-score til at måle effekten af dit arbejde.
Kundesegmentering
En anden måde at forstå dine kunder på er ved hjælp af kundesegmentering. Det er, når du opdeler dine forbrugere i grupper, som regel baseret på deres karakteristika eller adfærd. Når du har identificeret disse segmenter, kan du derefter skræddersy dine markedsførings- og kommunikationsstrategier specifikt til dem
Udvikling af personaer
En persona er en repræsentation af en kunde, som består af demografiske og adfærdsmæssige data. Det er vigtigt at udvikle personas, da det vil hjælpe dig med at forstå dine kunder bedre, og hvordan du kan tiltrække dem. Du kan oprette personas ved hjælp af kundefeedback.
Kortlægning af kunderejsen
Kortlægning af kunderejsen er en visuel repræsentation af de forskellige faser, som en kunde gennemgår, når han eller hun interagerer med dit produkt eller tjenesteydelse. Dette kan gøres ved hjælp af et diagram, et flowdiagram eller et storyboard.
Inddragelse af topledelse
Inddragelsen af organisationens ledelse er et af de vigtigste aspekter i forbindelse med håndteringen af kunderejsen. Det er afgørende at have et klart mål og at kunne følge udviklingen, når man arbejder med kunderejsen. Ledelsen er ansvarlig for at sætte virksomhedens tone og kurs, så de skal være med på dit projekt.
Brugertestning giver dig indblik
At teste dit produkt eller din tjeneste med rigtige kunder er en af de bedste måder at få feedback om, hvor godt det fungerer. Denne metode kan gøres ved hjælp af brugertest, hvor du giver en kunde en opgave, som han eller hun skal udføre, og derefter observerer, hvordan han eller hun gør det. Du kan også bede dem om feedback efter testen.
Der findes mange forskellige metoder til at brugerteste, nogle af de mest kendte metoder er følgende:
Fastholdelse af kunderne
Et af målene med kunderejsen bør være at holde dine kunder tilfredse, så de bliver hos dig. Dette kan gøres ved at tilbyde dem incitamenter til at blive hos dig, f.eks. loyalitets ordninger eller rabatkort. Ved at fastholde kunderne reducerer man også omkostningerne ved at skaffe nye kunder.